Vem skall vi polisanmäla?

I Sverige råder ett strikt hundägaransvar, vilket innebär att du som hundägare är ansvarig för allt, precis allt din hund hittar på. Vi har ca 800.000 hundar här i landet, så lagen behövs. Inget snack om den saken.

Att vara hundrädd och ha grannens lösspringande hund på sin tomt är naturligtvis obehagligt. Att möta lösspringande hundar, när man är på promenad, kanske ännu läskigare.

Lagens ordalydelse varierar lite från kommun till kommun. Det vanliga är att ”hunden skall hållas under sådan uppsikt, som om den vore kopplad”. För en hundrädd person är detta otäckt, hunden går lös vid husses eller mattes sida. ”Koppla hunden” brukar den personen hojta då och det är vi skyldiga att göra, annars kan vi bli polisanmälda. Detta är allvarliga saker. En lös hund, som plötsligt kan gå till attack.

En normalt frisk hund, som de allra flesta är, går inte till attack. Den skäller och väsnas mest för att skrämmas. Respekterar man detta, händer oftast inget mera. Hunden är också extremt bithämmad. Om den biter kan det naturligtvis uppstå skador som behöver sys, men hunden biter inte för att döda.

Så har vi då vargen, som alltmer börjat röra sig bland människor. I första hand är den ute efter våra hundar. Våra familjemedlemmar. Vargen biter för att döda. Den är ett rovdjur!

”Hur skall en hundrädd människa, som möter vargen i motionsspåret göra?”

Den frågan ställde jag till Daniel Hansson på Länsstyrelsen i Gävleborgs län och fick till svar;

”hon måste jobba med sin rädsla”.

Skall vi som bor på landet gå i massterapi för vår rädsla? Tyvärr, lär det inte hjälpa. Jag undrar hur Jarkko Luoma,i Finland, som blev vittne till hur vargen slogs med hans hund, skall jobba med sin rädsla?

Om vargen går till attack, så gör den det oberoende om offret gått i terapi eller inte.

”Ja, men vem är ansvarig för vargen då”, undrade jag?

Svaret från Hansson blev att;

”vargen är ett vilt djur och det är ingen som ansvarar för den”.

”OK, då kan vi ju också släppa alla våra hundar lösa”, tyckte jag. Men se då blev det liv i Daniel Hansson och hans skrek i luren att

”NEJ, NEJ, det går inte för sig, det finns lagar och förordningar.”  Så får man INTE göra!!!!!

En varg har inte någon husse /matte i närheten, som man kan ropa till ”koppla upp din varg, jag är rädd”. Man är utlämnad åt sitt öde. Jag frågade Daniel vem vi skall polisanmäla i en sådan situation och det blev tyst i luren. Jag frågade även hur rörelsehindrade, hur gamla med svårt att gå, rullstolsburna och hur synskadade med ledarhundar skall göra vid möte med varg? Efter en lång, lång tystnad, svarade han;

”jag hör vad du säger”.

Det var allt. Han hörde vad jag sade.

Om jag får in grannens lösspringande hund på tomten, kan jag polisanmäla grannen för bristande tillsyn. Om vargen kommer in på tomten, vem skall jag polisanmäla då? Länsstyrelsen? Naturvårdsverket? Vem? Jag önskar ett svar från våra myndigheter, men de har inga svar.

Det enda svar jag fick av Daniel Hanson, var att om vargen attackerar min hund, så kan jag åberopa §28 jaktlagen. När jag talade om att jag INTE är jägare, INTE äger ett vapen, INTE har vapenlicens, utan är rörelsehindrad, så jag inte ens kan använda ett vapen, då blev det återigen tyst i luren. Efter en lång stund, frågar han hur jag vill försvara mig. Jag talade om att jag tycker att vargarna skall tas bort från bebodda områden. De skall vara i skogen. Fick då till svar att;

”det kommer inte att ske”.

Jag kan inte få in i mitt huvud hur det kan vara OK att vargen får springa lös i våra bostadsområden och skrämma människor. Hundrädda och icke hundrädda. Om en hund däremot springer lös, då blir det ett herrans liv. En hund, som är domsticerad sedan tusentals år tillbaka och som med största sannolikhet bara vill komma fram och hälsa.

Det finns ingen logik i detta. Vargen, som är ett farligt rovdjur, den får springa lös, men inte den snälla hunden, som lever med människan. Varken varg eller varghybrid går att hålla som familjemedlem. Men den får springa lös hur som helst. Överallt.

Daniel Hansson tyckte också att ”du måste lita på oss, på vad vi säger”. Men, snälla rara….hur skall det gå till??? Kenton Carnegie, en ung forskarstudent gjorde just det. Litade på myndigheterna, när de sa att vargarna var ofarliga. Det skulle komma att bli hans död. Han blev 22 år gammal.

Patricia Wyman, universitetsutbildad biolog, litade på sin arbetsgivare att vargarna var ofarliga. Hon attackerades och dödades på sin arbetsplats, Haliburton Forest & Wildlife Preserve. Hon blev 24 år gammal.

Hur har det kunnat bli så här? Hur har det kunnat gå så här snett? Hur kan människor acceptera detta? Hur kan människor blunda för faktiska händelser?

Det finns t.o.m de som tycker att man skall ge sin hund till vargen, som vargmat, om man är rädd för egen del. Sedan då??? Skall man köpa en ny hund för 10.000 kronor, för att offra också den till vargen???

Vem skall vi polisanmäla?

15 thoughts on “Vem skall vi polisanmäla?

  1. Michael Ericson skriver:

    Mycket läsvärt. Och tänkvärt. Dessutom förvånande, men ändå inte. Myndigheterna bär stora, svarta skygglappar i den här frågan. Vargen är speciell på många sätt. Bland annat genom att den ogenerat visar sig i samhällen och bebodda trakter, bland folk och husdjur. Dagtid. Detta tycker myndigheter är helt okej. Man ser sällan andra djur, visst nån hare eller kanin då och då. Ibland en älg eller ett rådjur inne bland hus eller till och med i en stad. Då blir det oftast stort pådrag. Men när vargen, ett oerhört kraftfullt rovdjur visar sig, då manas till lugn, och att jobba med sin rädsla. Ett tungt ansvar, för våra myndigheter….

    • Ove Walentin skriver:

      Kommer vargen in på min tomt då skjuter jag den, för på min tomt har den iné nånting att göra allt enligt paragraf 28
      Vänligen hund och jägare

  2. Mats Persson skriver:

    Den artikeln rör om i tankarna. Det är faktiskt ett ganska kusligt perspektiv du målar upp Britt. Myndigheter har inte längre uppgiften att skydda människor till liv och lem. Det finns viktigare saker – VARGEN.

  3. Roger Engstrand skriver:

    Det är en liten klick av personer och förstås en del medlöpare som styr allt detta. Dom har inte tänkt alls. Det är deras egna behov som styr.
    Om 5-10 år kommer media och andra att vakna och fråga sig: ”Hur kunde det bli så här?”

  4. […] Hansson på Länsstyrelsen i Gävleborgs län svarade henne i hennes tänkvärda artikel i ämnet. https://brittnyman.wordpress.com/2011/12/29/vem-skall-vi-polisanmala/ Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

  5. Håkan Gulliksen skriver:

    Så är det självklart Roger, MEN vad händer innan vi kommer dit och dessa kramare får insikt i verkligheten ? OM de någonsin får det …

  6. Ove Walentin skriver:

    Jag tycker att vi skall anmäla Daniel Hansson på Länstyrelsen i Gävleborg till Polisen, om någon varg springer lös eller går till attack, de är ju ändå de som är ansvariga för de stora rovdjuren.

  7. Niklas Byström skriver:

    Kontentan av detta text är: Utrota precis alla rovdjur och rovfåglar i Sverige eftersom ingen myndighet tar ansvar över deras förehavanden. Detta eftersom alla rovdjur ute i markerna är just vilda, och inte bara vargen.

    Själv är jag av den åsikten att alla djur som naturligt finns i Sverige, ja jag räknar vargen som en av dessa, ska få vara kvar, och att människodjuret absolut inte har rätten att utrota en annan djurras för dess nöjes skull, oavsett vilken djurras detta är.

    • Britt Nyman skriver:

      Hej Niklas!

      Eftersom du så gärna vill ha ett svar, så skall du få ett. Först och främst, så tycker jag att du skall läsa ordentligt vad jag har skrivit. Var någonstans har jag skrivit att jag tycker att vargen och alla andra rovjdur skall utrotas???? Var någonstans??? Hur du tolkar saker och ting är ingenting jag kan påverka. Det får stå för dig. Tråkigt att du inte kan hålla dig till ämnet och föra en sansad diskussion.

      Vargen behöver INTE alls utrotas, men den hör hemma i skogen, inte bland husen, inne på folks tomter. Men kanske du kan tala om för vargen att den skall stanna i skogen där den hör hemma, kan du det, snälla???? Jag vet inte hur man gör.

      Alla djur som finns naturligt i Sverige, skall få finnas menar du. Visst, då tycker jag att man skall återinföra, precis som man gjorde med vargen i början på 80-talet, svartråttan i städerna. För ett hundratal år sedan var svartråttan vanlig i bland annat Stockholm, men den utrotades. Vad var anledningen till det?

      I Blå Hallen i Stockholms Stadshus, hade man vanliga råttor som klättrade på väggarna på en fest, strax innan Nobelfesten. Undrar vad som hände med dessa? De dödades säker effektivt innan Nobelfesten. Borde inte dessa ha fått leva????

  8. Camilla Andersson skriver:

    Men herregud hur svårt kan det vara:)
    Jag har ofta vilt på tomten; älgar, rådjur, rävar och grävlingar – jag släpper ut hundarna så jagar dom bort viltet. Kommer en varg eller en björn in på vår tomt går jag naturligtvis ut själv innan jag släpper ut hundarna & skrämmer iväg vargen.

    • Britt Nyman skriver:

      Hej Camilla!
      Först och främst vill jag göra dig uppmärksam på att dina hundar abslout INTE får jaga vilt, såvida det inte är jakt. Under vår och sommar, när det är jaktförbud kan du mycket väl bli polisanmäld om du låter dina hundar jaga vilt. Totalförbud där alltså.

      Du skriver att du går ut först och jagar bort varg och björn från tomten, innan du går ut med hundarna. Intressant. Kan du berätta exakt hur du gör? Vi är säker många med mig, som vill veta det.

      Hur vet du sedan att vargen och björnen verkligen är borta, när du går på promenad? De kanske bara har tagit en kort sväng för att komma tillbaka.

      Hur gör du för att skrämma iväg en björn? Björnar är ju väldigt oberäkneliga och kan mycket väl gå till attack. Jag har aldrig hört att någon skulle ha försökt skrämma iväg en björn. Inte ens vuxna män och definitivt inte utan gevär, så hur gör du?

      Hur gör du, för att se vargen och björnen, när du går ut och det är mörkt, som det brukar vara på landet tidiga morgnar och kvällar såhär års (januari). Det djur du inte ser kan du väl knappast skrämma iväg, eller…..?????

      När du skriver dina svar Camilla, så var snäll och ta i beaktande att jag är rörelsehindrad. Hur skall jag göra för att skrämma iväg vargen. Att vifta med armarna och hoppa, är inget jag längre kan göra. Du kan väl ändå inte mena att jag skall leva mitt liv inomhus, eller…????

      Väntar på ditt svar!

    • Ove Walentin skriver:

      Undrar vad du har för hundar, det är inte så att du föreställer dig som hund själv, och går ut och skäller.
      Dummare svar får man leta efter.

  9. Ann Sjöholm skriver:

    Du sätter pricken över i:et Britt, hundar får inte springa lösa vare sej i skog eller i samhälle men vargen kan göra det. Jag tycker om varg, vill att den ska få vara kvar, därför tycker jag att vargarna nära samhällen kan flyttas tex till oss i vildmarken i Uppland där de inte behöver närma sej människor. När den kommer in på gårdar finns det även risk för varghybrider, med vargars instinkt och med tamhundens oräddhet för människor, vad händer då? Svår fråga och det är synd att Länsstyrelsen inte vill konfronteras med de här frågorna nu, de kommer ändå att behöva göra det förr eller senare. Jag bor med björn runt knuten men den är skygg, de här vargarna nära dig, verkar tyvärr inte vara skygga, då kommer saken i ett helt annat läge.
    Den här frågan behöver diskuteras mellan de ansvariga i vargfrågan och de som måste bo nära vargen. Att hitta en lösning borde inte vara alltför svårt och vem vill att de med handikapp, gamla, barn eller ‘vanliga’ vuxna eventuellt kommer att attackeras nära sina hem?
    Det här är 2012, har vi inte kommit längre i sociala frågor?

Kommentera

